Allergisk overfor støv på arbejdspladsen – sådan får du et godt indeklima
Vi bruger mange timer på jobbet og vores arbejdsområde er en vigtig del af hverdagen. De fleste os os tager det som en selvfølge at skrivebordet er rent og pænt når vi møder på job. Vi lægger først mærke til rengøringsstandarden når støvet flyver i luften fra solens stråler og ringene fra kaffekoppen stadig ses på bordpladen.
Bliv mere effektiv med et sundt indeklima
Vi er som kolleger meget forskellige. Nogle ønsker kulde mens andre ønsker varme. Den ene åbner for vinduet, mens den anden kollega hellere vil have lukket vindue. Der kan nemt blive skabt uenighed på job omkring arbejdsforholdene, men faktisk bidrager et godt indeklima til den positive arbejdsstemning og effektivitet i arbejdsdagen. Et sundt arbejdsmiljø sikrer mindre sygdom blandt medarbejderne, så hvorfor ikke vælge et godt rengøringsselskab hvor pris og kvalitet hænger sammen. Mange Århusvirksomheder prioriterer allerede et godt arbejdsmiljø, hvor de vælger firmaer der specialiserer sig i erhvervsrengøring i Aarhus. Forkæl dig selv med rene vinduer, rent skrivebord og rent gulv hver dag så du er klar til en ny arbejdsdag. Andre kendetegn for et godt arbejdsmiljø kunne være:
7 tips for godt arbejdsklima
-
Belysning: Valg af lamper. Sørg altid for en god belysning ved dit skrivebord. Det kan give højere effektivitet. Mange oplever de føler sig mere friske og oplagte ved at have den rette arbejdsbelysning.
-
Udluftning: De fleste medarbejder reagerer på kuldepåvirkninger og træk. Derfor vær opmærksom at holde døre lukket og sikre god udluftning i kort tid, fx 5 minutter 3 gange dagligt, så kollegerne ikke oplever kontinuerlig træk.
-
Temperatur: Sørg for at holde en konstant temperatur i rummet. Vær opmærksom på, at for høj temperatur kan sløve arbejdseffekten. Derfor er det en god idé at holde en middeltemperatur.
-
Støj: Støj er den arbejdsgene flest medarbejdere reagerer på. Lyt derfor til dine medarbejdere eller kolleger hvad der passer dem bedst. Nogle har det fint med snak og musik, mens andre helst vil arbejde med headset.
-
Lysindfald: Vær opmærksom på at få rullet op for gardinerne og få placeret arbejdsborde nær vinduer, da lysindfald er med til at påvirke arbejdshumøret og den effektive arbejdsindsats. Tænk bare på dig selv, hvis du skulle arbejde i et rum uden vinduer. Lysindfald forfrisker.
-
Placering af kontormøbler: Overvej om I vil sidde i grupper eller overfor hinanden. Måske arbejdsteamet har brug for løbende dialog og mulighed for sparring på tværs. Kræver teamet mere fordybelse kan skærmvægge være en god idé og placering med mindst mulige forstyrrelse.
-
Andre faktorer der påvirker sanserne: Dufte, planter, farver, ergonomi eller massageordninger. Tænk disse ind når du indretter et godt arbejdsmiljø.