Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Vi arbejder hjemme som aldrig før, og i forlængelse af de mange hjemsendelser i forbindelse med Corona-virus tyder alt på, at hjemmearbejde vil fylde mere fremover. Der er derfor god grund til at se mere indgående på hjemmekontorets indretning.

Når man skal vurdere arbejdspladsen, kigger man typisk på inventar, belysning og udluftningsmuligheder. Hvis du arbejder hjemme mere end en dag om ugen, så er der under normale forhold – altså uden Corona – pligt til særlig indretning af arbejdspladsen.

Inventar og ergonomi

Det er en fordel, hvis man kan isolere arbejdet til et særligt arbejdsværelse. Det vil gøre det nemmere at sondre mellem arbejde og privatliv, og det giver bedre mulighed for at vælge velegnede arbejdsmøbler.

Det er vigtigt, at bord og stol kan indstilles til dig, så du ikke belaster kroppen med dårlige arbejdsstillinger. Det, man kalder ergonomi, skal være på plads. Det er bedst, hvis du kan have en god stol og et hæve sænkebord, så du kan indrette arbejdspladsen præcis til dig, og du kan veksle mellem at stå og sidde. Det er et krav fra arbejdsmiljøreglerne, at du kan ændre arbejdsstilling. Du kan se møbler til hjemmekontor her.

Det som mange glemmer

Der er mange, der overser, hvor vigtige lyskilderne er. Det er guld værd at få en god bordlampe, der giver et godt læselys. Det er selvfølgelig centralt, at lyset ikke reflekteres i skærmen, det er også et krav fra arbejdsmiljøreglerne.

Det er vigtigt med god ventilation på hjemmekontoret. Du kan overveje at indstille et par alarmer på mobilen hen over dagen, der kan minde dig om udluftning, at strække benene og måske skifte fra at sidde til at stå op.

Du skal helst have en grundindstilling af bord og stol, som passer til dig, og hvor skærmen er placeret i rigtig afstand og i rigtig højde. Her kan du søge hjælp på nettet.