Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Hvis du enten lejer festlokaler ud gennem din virksomhed eller lejer din private gildesal ud, så kender du sikkert til tørkeperioderne. Det er her, hvor der ikke lige er en julefrokost, en konfirmation eller en sommerfest i sigte. Der er ingen festlige begivenheder, der trænger til et lokale at fejre festlighederne i.

I disse perioder er der derfor stor konkurrence om de få studerende, firmaer eller runde fødselarer, der vil samle deres familie, kollegaer og venner fra nær og fjern. Mens lokationen selvfølgelig har sin væsentlighed, så er der også andre parametre, som du kan have stor fordel i at ligge i top med.

Find din primære målgruppe

Først og fremmest bør du finde ud af, hvem du foretrækker at leje lokalet ud til. I mange tilfælde vil du få mere ud af at fokusere intensivt på få frem for et svagt fokus på mange. Hvis du gerne vil ramme de unge og festlige studerende, så bør du tænke over pris, depositum og værdien af lokalets inventar. Hvis du gerne vil ramme en ældre målgruppe, så bør du kigge nærmere på kvalitet, tæt kundekontakt og muligheder for at tilbyde ekstraudstyr.

Derudover vil din markedsføring blive let som en leg, da du ikke prøver at skære alle potentielle lejere over en kam. Det kræver selvfølgelig tid og ressourcer at sætte sig ind i en specifik målgruppe, men på den lange bane bliver det både nemmere og bedre for dig og din virksomhed.

Intet anlæg, ingen gæster

Det er forkert at tro, at en høj bas og velspillende højtalere kun hører til ungdomsfesterne. For hvad er en fest uden musik? Alle begivenheder gør nærmest brug af højtaler i den ene eller anden forstand. Det kan både være til de nyeste sange på hitlisten, de hoftesvingende takter fra kongen af pop eller blot til de lykønskende taler til fødselsdagsbarnet.

Under alle omstændigheder kigger dine lejere ofte efter, om et festlokale har et anlæg på forhånd. De fleste gider ikke at bøvle med at medbringe deres egen højtaler. Derfor gør du både lejerne og din egen forretning en stor tjeneste ved at investere i et anlæg, der både er effektivt og kan bruges med både Bluetooth og AUX-stik.

Kæl for detaljerne i dit festlokale

Det er altid en balancegang omkring, hvor meget man skal gøre ud af lokalet. Nogle lejere foretrækker, hvis de selv kan pynte, dekorere eller indrette lokalet, mens andre lejere foretrækker at få tingene leveret på et sølvfad.

Hvis du primært udlejer dit festlokale til finere begivenheder som bryllupper, fødselsdage eller et jubilæum, så kan du af gode grunde tage højde for dette i lokalet. Derved er du et skridt foran dine konkurrenter, der med deres brede målgruppe ikke formår at leve op til kravene til disse begivenheder.

Detaljerne kan være en opgradering af belysningen, finere inventar eller ekstra finesse med scenetæpper. Hvis du har en scene til rådighed, så vil især scenetæppet være med til, at lejerne taber kæben af begejstring over en lille, men betydningsfuld detalje.