Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Hvad er pointen med en kundetæller? Pointen er ikke at føre opsyn med kunder i din butik, som var de fanger, men at få indsigt i ting som besøgsstrømme og opholdstid. Denne indsigt kan du så bruge til at gøre ignorerede afdelinger af butikken mere tiltrækkende at besøge eller til at gøre butikken som helhed rarere at befinde sig i. Men nu er der forskellige typer af kundetællere at vælge imellem.

Her kan du læse lidt om indsamling af brugbare data med både besøgstællere og wi-fi-kundetællere.

Få et godt indblik i dine kunders adfærd

Vil du kundetælle, kan du gøre det med besøgstællere. De er oplagte at placere ved butikkens ind-/udgang og andre steder. En besøgstæller kan give dig indsigt, hvor mange mennesker er i din butik lige nu, om de børn eller voksne, og om de er mænd eller kvinder – med høj nøjagtighed. Og visse besøgstællere kan også registrere, hvor kunder kigger hen. Altså får du et godt indblik i dine kunder.

Kundetælling med wi-fi kan give indsigt i besøgsmønstre

Et alternativ er kundetælling med wi-fi, der virker ved at opfange wi-fi-signaler fra kunders enheder, altså fx deres smartphones. Teknologien gør det muligt at følge besøgsmønstre, men sker alligevel med respekt for besøgendes anonymitet, hvilket gør teknologien GDPR-konform. Kundetællere har såvel en berettigelse i små butikker som i større indkøbscentre, og de er nemme at implementere.

Vil du have en mere datadrevet tilgang?

Ønsker du at have nemt ved at analysere data, din besøgstæller registrerer, vil der til besøgstællere ofte være online analyseværktøjer at gøre brug af. Via disse får du det forkromede overblik over fx forbrugsadfærd og bevægelsesmønstre – visualiseret på en måde, så du har nemt ved at forstå dem. Hvis du vil have en mere datadrevet tilgang til det at drive forretning, vil kundetælling være et must.