Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Vågner du op midt om natten og kan ikke falde i søvn igen? Vågner du op helt øm og ilde tilpas? Føler du ikke søvnen har givet dig ny energi, hvilket fører til en dårlig hverdag? En dårlig søvn kan påvirke dit liv på talrige måder. Det er vældig nemt at ødelægge din søvn, men heldigvis skal der heller ikke så meget til for at forbedre søvnen. Selv små ændringer, som umiddelbart kan føles ligegyldige, kan gøre hele forskellen, når det kommer til en god nattesøvn.

Hvad kan jeg gøre?

Du har sikkert en speciel ting, der gør, at din søvn ikke er optimal. Alle har forskellige liv, hverdagsrutiner og søvnrytmer, hvilket betyder forskellige problematikker. Her er dog nogle forslag, der kan hjælpe de fleste med at forbedre søvnen:

  • Skaf en perfekt seng, der passer til dig. Sengen skaber rammerne for søvnen og er et af de vigtigste elementer i en nattesøvn. Sengen bør passe til din størrelse, din vægt og din søvns karakteristika. Find en god balance imellem sengens kvalitet og pris – se mere på denne hjemmeside.

  • Skab et godt soveklima. Hverken for varmt eller for koldt, men lige tilpas. Dette varierer meget fra person til person. Find den temperatur, der får dig til at slappe af og ikke pludselig vækker dig pga. frysning eller sved.

  • Giv dig selv en døgnrytme. Mennesket er et vanedyr, vores krop og sind har det bedst, når de ved, hvad der skal ske. Hvis du giver dig selv en vanlig døgnrytme, så du går i seng og står op ca. på samme tid hver dag, giver du også kroppen bedre mulighed for at falde i en god søvn.

  • Prøv dig frem. Hvis du er usikker på, hvordan din krop får den bedst mulige søvn, så prøv dig, indtil du finder det, der passer dig bedst.